„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż - a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!"
Konfucjusz
Innowacja pedagogiczna w świetlicy szkolnej
W mijającym roku szkolnym w świetlicy realizowano innowację pedagogiczną "Dziecięce eksperymentowanie", która polegała na wprowadzaniu nowych treści oraz stosowaniu ciekawych, aktywizujących metod pracy. Celem prowadzonych działań było: rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji, wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów, praktyczne działania oraz ukazanie związku nauki z życiem codziennym.
W ciągu roku szkolnego przeprowadzono zajęcia z następujących zaplanowanych bloków tematycznych:
- Niezwykłe tajemnice zwykłej wody.
- Powietrze.
- Elektryczność i magnetyzm.
- Ciekawa chemia i fizyka.
- Tajemniczy wszechświat.
- Ekorewolucja, czyli „drugie życie śmieci”.
Podczas zajęć dzieci:
- wykonywały proste doświadczenia i eksperymenty fizyczno-chemiczne,
- samodzielne przygotowały, wykorzystując różnorodne materiały i działając zgodnie
z recepturą, m.in. kostki kąpielowe, gniotki i tzw. slime (kreatywne zabawki charakteryzujące się dużą rozciągliwością i elastycznością), ozdobne flakoniki wypełnione zabarwioną solą, a także prace plastyczne nadające „śmieciom drugie życie”, - poznały sprzęt badawczy, m.in. mikroskopy, przygotowywały preparaty do obserwacji,
- oglądały filmy tematyczne, słuchały różnych rodzajów muzyki, ale przede wszystkim wcielały się w naukowców, przeprowadzając doświadczenia i eksperymenty.
Dzięki udziałowi w zajęciach, podczas których niejednokrotnie panował „twórczy bałagan”, uczniowie mieli możliwość rozwijania umiejętności logicznego, kreatywnego myślenia oraz wyciągania wniosków, a poprzez zabawę i samodzielne działanie rozbudzali w sobie fascynację światem nauki.
Wychowawcy świetlicy szkolnej